Pffff, heb een zware week achter de rug… Wordt steeds wat meer moe (heb zelfs een rustdag gehad….). Laatste loodjes wegen altijd wat zwaarder, ik voel me goed, maar heb erg zin in pindakaas en chocolade. Nou kan ik dat uiteraard gewoon in mijn dieet inplannen maar toch doe ik het niet omdat het zo zonde van de calorieën is. Mijn lijf vraagt om veel eten omdat mijn vetpercentage nu zo laag is dat het niet zo gezond meer is en hormonen dus niet naar behoren werken. Dat is dus ook een reden dat je niet een heel jaar rond er zo uit kunt zien, het is niet zo goed voor je lichaam. Mensen met een eetprobleem hebben dus een zeer ongezond lichaam en vatbaar voor ziektes, want zij hebben nm een veel te lange periode een te laag vetpercentage. Ik heb het nu ook veel koud, zij dus ook. Echt niet fijn kan ik je vertellen!

Nu ook het poseren veel oefenen, dat zit er nog niet helemaal lekker in, maar komt wel, heb nog 2 weken. Daar zal ik meedoen met 2 klassen, ik ga ook bij de lengteklasse staan, dus jonger dan 35. Kans is dan erg groot dat ik de oudste ben, maar hé, ben er toch, dus waarom niet 4x het podium op ipv 2…..

 

Wat me afgelopen week opviel is dat veel mensen worstelen met gewicht, voeding, juiste keuzes, wat is nou gezond eten, koolhydraat arm diëten (ketogeen dieet). Wat gezond is is per persoon verschillend. Voor de 1 is een stuk fruit en 200 gr groenten al heel wat omdat die persoon veel bewerkt voedsel eet en dus erg ongezond is van binnen. Voor de ander is gezond alle Rens Kroes baksels, en bijgaande calorieën en dus eigenlijk niet afvallen, maar wel gezond eten. Gezond eten is dus geen garantie voor afvallen, minder eten wel en dat is het enige wat helpt.

Eet volume, veel groenten en fruit en volwaardige magere eiwitbronnen (vlees,vis,kip,zuivel) met de juiste vetten. Dat verzadigd goed en daardoor kun je een langere periode zonder voedsel. Je hoeft nm echt niet om de 2 uur te eten, maximaal 4x per dag is voldoende. Geef je spijsvertering wat rust, laat je vetverbranding op gang komen, laat je hormonen werken ipv je maag en darmen en je mond. En als je denkt dat het een lange periode is tussen 13:00 (lunch) en 18:00 (avondeten) weet dan dat het tussen je oren zit. Je hebt je lichaam aangeleerd te eten tussendoor dus als je dat niet meer doet krijg je toch dat signaal rond 16:00. Negeer het, drink iets warms (nee, geen cup a soup….), ga iets doen, verleng die tijd. Controleer je eetlust, als je een goede vetlaag hebt heb je ruim voldoende reserve om even niet te eten. Je hebt dus niets nodig, dat praat je jezelf aan. Onderschat je gedachten kracht niet……

 

Als je fanatiek sport is een wedstrijd doen een mooie uitdaging en erg leerzaam. Als trainer/coach wordt je er beter van, wan je begrijpt beter waar klanten doorheen gaan. Ook ik heb honger, ook ik wil meer eten, ook ik ben de hele dag met eten bezig, puzzelen in mijn app tot alles klopt, tegen verleidingen kunnen als je uit je ritme raakt, mensen die zeuren over je voeding of waar je mee bezig bent, onbegrip in je omgeving…. Je moet er allemaal tegen kunnen en sterk zijn. Ben je te zwaar en is het beter om af te vallen, dan zul je ook mentaal sterk moeten worden en erachter komen waarom je zoveel eet en hoe je denkt en reageert. Zelf onderzoek hier dus, dat doet meer dan gewoon minder eten….

En ik ga nog even door, 2 koolhydraat arme dagen, om het spierglycogeen te verminderen waardoor ik er ‘leeg’ uit ga zien. Daarna carb loading om te kijken wat die koolhydraten gaan doen, als het goed is spieren weer opvullen. Dat is een test voor de peakweek, de laatste week voor de wedstrijd. Op het NK moet alles kloppen.

 

Pin It on Pinterest

Share This

Deel mij!

Laat je vrienden en kennissen ook meegenieten van dit artikel