Veroudering vertragen, is dat mogelijk en zo ja hoe?
11 september 2022 

Veroudering vertragen, is dat mogelijk en zo ja hoe?

En of dat het kan! In een wereld waarbij het normaal is dat iedereen boven 50 medicatie heeft is er werk aan de winkel. Pas je leefstijl aan, neem supplementen. Lees hieronder wat je precies kunt doen om stralend en fit ouder te worden. 

Boven 50 jaar is medicatie in de huidige tijd normaal

Kort geleden sprak ik iemand van eind 50 en zijn arts was verbaasd dat hij nog geen medicijnen had. Dit omdat vrijwel iedereen boven de 50 medicatie heeft. Dit is best zorgwekkend in mijn ogen, maar het is wel waarheid. Ik ken inmiddels veel mensen met medicatie. Bloeddruk-en cholesterol verlagers, maagzuurremmers, plastabletten, betablokkers, reuma medicatie, iets tegen osteoporose, artrose etc. Leuk voor Big Pharma en de arts, maar voor ons lichaam niet zo best. Helaas wordt het wel gebracht als iets wat echt noodzakelijk is, maar op deze manier gaat veroudering vertragen niet zo goed.

Medicatie is niet nodig, pas je leefstijl aan

Ik zal niet zeggen dat het nooit nodig is, medicatie kan iets toevoegen , maar veel van bovenstaande klachten zijn leefstijl ziektes. Slechte voeding, alcohol, te weinig beweging, voedingstekorten. Kijk eens naar vitaal uitziende mensen boven de 50 die geen medicatie nemen. Die sporten, eten veel groenten, goede vetten, drinken water, slapen goed, hebben stress onder controle, nemen eigen verantwoordelijkheid voor de invulling van hun leven.

Hoe herken je gezonde en vitale mensen?

Vitaal uitziende mensen herken je. De huid is glad, ogen glanzen, kleur van de huid is niet grauw, ze komen energiek over. Het is een totaal plaatje. Zet er iemand naast die niet zo gezond leeft. Grauwe huid met vaak huidproblemen, diepe rimpels, doffe ogen, beetje voorover gebogen, geen energie in het lichaam. En soms lijkt iemand gezond, maar heeft toch tekorten. Dat kun je vaak zien aan details of hoe het lichaam functioneert. Vermoeidheid is bv een goede graadmeter, snel buiten adem, slecht herstel na sporten. Of groeven in nagels, dikte van haren bijvoorbeeld.

Als je een gezonde leefstijl hebt heb je meer gezonde jaren in je leven

Het verouderingsproces kun je niet tegenhouden, maar je kunt veroudering vertragen. Er is een groot verschil tussen gezond en niet gezond ouder worden. Een man van half 50 die statines slikt, bloeddrukverlagers, betablokkers zal minder lang gezond leven. Dat betekent dus dat hij eerder achter een rollator loopt of dement wordt. Het leven houdt dan gewoon eerder op. Heb je geen medicatie, ben je gezond, dan kun je tot 30 gezonde jaren toevoegen aan je leven.

80 en nog steeds vrolijk rondspringen, je moet er wel iets voor doen

Kun je je voorstellen hoe het is om tegen de 80 te zijn, fit en vitaal, geen medicijnen?  Of dat je dagelijks een handvol pillen slikt tegen allerlei kwaaltjes, wat tegenwoordig normaal is?  We zijn daar als mens niet voor gemaakt. We zijn gemaakt om lang gezond te leven, alleen daar moet je wel iets voor doen. En dat valt niet mee in deze wereld waarin alles wat de mens ziek maakt juist als goed gezien wordt. 

Eet goed, drink water, neem je supplementen

Medicatie zorgt ervoor dat veroudering eerder begint met alle kwaaltjes die erbij horen. Medicatie is altijd iets goed als het ook daadwerkelijk nodig is. Helaas wordt er te snel naar medicatie gegrepen. Laten eens kijken naar de basis om fit en vitaal ouder te worden en die bestaat uit:

  • -Water drinken
  • -Groenten eten (500gr per dag)
  • -Fruit eten (2 a 3 stuks per dag)
  • -Voldoende eiwitten 1,2 tot 2 gr per kg lichaamsgewicht, afhankelijk van activiteiten
  • -Goede vetten
  • -Volkoren granen.
  • -Supplementen: De 3 belangrijkste zijn magnesium, vitd3 en omega3. Lees er meer over in dit blog
  • -Veel bewegen
  • -Intensief sporten, 2x per week
  • -Zorgen voor zingeving in het leven
  • -Goed slapen


Naast voeding is beweging belangrijk

Je weet het, sporten is gezond. En dat kun je op veel verschillende manieren doen, er is heel veel keus. Het mooiste is een combi van bewegen en trainen. Bewegen is iets wat je iedere dag doet zoals fietsen, lopen. Trainen is wat je doet om ergens beter van te worden, waar je hartslag goed van omhoog gaat. Liefst krachttraining en wel om de volgende redenen:

  • Betere hormoonbalans
  • Als man boost het je testosteron gehalte
  • Meer energie in het lichaam
  • Strakkere huid
  • Strakkere vormen
  • Voorkoming osteoporose
  • Creëert een hogere verbranding in je lichaam door vergroten van spiermassa
  • Daardoor is slank blijven makkelijker
  • Spieren zorgen voor een sterk lichaam, waardoor je langer fit blijft

Zorg je goed voor jezelf, dan kun je zomaar 20 vitale jaren aan je leven toevoegen

Als je langer wilt leven, dan wil je waarschijnlijk ook vitaal en gezond langer leven om te kunnen doen wat je wilt doen. Ikzelf vind ouder worden niet zo leuk. Het heeft voordelen, maar je lichaam gaat wel aangeven dat het ouder wordt. Ik doe er veel aan om heel fit ruim 90 te worden. Wat doe ik daar dan voor?

 

Wat ik ervoor doe om heel vitaal ruim 80 te worden

Mijn eetpatroon is voor 85% zeer gezond en schoon. Ik neem dagelijks supplementen, lees in dit blog meer over supplementen. Mijn basis is een hele goede omega3, waarvan ik met een test kan zien hoe gezond mijn cellen zijn. Ik drink zeker 2,5 liter water per dag, slaap meestal tussen 7 en 8 uur, ik mediteer geregeld, ik neem verantwoordelijk voor alles wat gebeurt in mijn leven en besteed veel tijd aan zelfontwikkeling. Uiteraard iedere dag beweging. Naar de sportschool of wandelen en ik doe vrijwel alles op de fiets. Krachttraining is mijn go-to en daarnaast 1-2 x per week hoog intensiteit training.

Veroudering vertragen kan ik jou ook leren

Ik kan je laten zien aan de hand van jouw leefstijl waar je kunt verbeteren om zonder medicatie heel fit ouder te worden. Informeer naar de mogelijkheden voor 1 op 1 begeleiding of kijk naar het 12 weken programma Be your own King again, waarbij je stap voor stap begeleid wordt om de juiste keuzes te kunnen maken. Na die 12 weken ben je 5-7 kilo buikvet kwijt zonder strak dieet en weet je welke keuzes je het beste kunt maken om nog lang, met goede kwaliteit van dit leven te kunnen genieten. 

Spreekt mijn programma je niet aan?

Kijk dan eens naar een eenvoudiger programma zoals deze: Voor altijd jong van Jesse van de Velde. Daarmee ben je korter bezig en pak de je basis aan voor gezond ouder worden.

Kijk ook eens op de website van Pim Christiaans, www.lifeunlimited.nl en hou jezelf op de hoogte van het laatste nieuws omtrent veroudering vertragen. Heb je onze podcast al geluisterd? Check Spotify. Google of Apple, podcast nummer 30.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen