Vetpercentage, hoeveel is gezond?
28 augustus 2022 

Vetpercentage, hoeveel is gezond?

Als je bezig bent met je gezondheid en je wilt afvallen, aankomen, op gewicht blijven dan ben je vast al eens bezig geweest met je vetpercentage. Misschien is het te hoog, misschien te laag, maar wat zegt het eigenlijk en hoeveel is nou gezond? In principe zegt het niets, want als je naar jezelf kijkt weet je of je vetpercentage te hoog is of niet. Nou is dit vrij subjectief, want ik kan vinden dat ik hoog in mijn vet zit, terwijl mijn buurvrouw mij broodmager vind. Er is echter wel een te hoog vetpercentage waarbij het niet meer gezond is. Dat zie je niet altijd, zeker bij mannen niet. Denk aan de 'skinny fat' mannen, dun, maar wel met buikvet wat diep gelegen is rond de organen.

Zeker onder de jongere fitnessfanaten wordt veel gesproken over het vetpercentage, maar het cijfertje zegt niet zo veel. Als het teveel is zie je dat en als iemand te weinig heeft zie je dat ook. En daar kun je dan iets mee. Het exacte cijfer wat eraan hangt zegt dan niet zoveel, als het maar omlaag gaat als je af wilt vallen en omhoog als je aan wilt komen. Om het goed bij te houden is het belangrijk altijd op dezelfde manier te meten, op hetzelfde tijdstip, met dezelfde kleding of geen kleding. Omdat het vetpercentage meestal gemeten wordt op een weegschaal en dit nogal eens kan wisselen.

Een man van 16 tot 80  zit over het algemeen tussen 16 en 25%. Mannen met een sixpack zitten tussen 7 en 11%. Vrouwen zitten tussen 21 en 31%. Vrouwen met een sixpack rond 11 tot 18%.  Voor een man vanaf 40 jaar is een vetpercentage tot 25% gezond, daarboven ontstaan er processen in het lichaam die niet zo positief zijn, zoals een sterk dalend testosteron level, een verhoogde oestrogeen level waardoor er vrouwelijke kenmerken ontstaan en wordt de kans op hart-en vaat ziekten vele malen groter. Dit laatste is idem voor vrouwen, vanaf 32%. De lagere vetpercentages zijn niet gezond voor iemand boven 40-45.

Dit komt doordat als we ouder worden we een iets hoger vetpercentage nodig hebben om onze hormonen stabiel te houden. Nou is het zo dat mannen nog lang met een laag vetpercentage meekunnen, indien zij hun voeding en supplementen op orde hebben. Bij vrouwen is het normaal 3-5 kilo aan te komen tijdens de overgang. Het oestrogeengehalte daalt en dit wordt aangemaakt uit vet. Het lichaam beschermt zichzelf en gaat wat extra vet opslaan. Dit is overigens niet de enige reden., er veranderd meer in het lichaam als we ouder worden waardoor we moeite hebben met afvallen.

et vetpercentage kun je op verschillende manier meten en zoals hierboven verteld, weeg altijd op hetzelfde moment, op dezelfde manier. Er zijn weegschalen voor thuis die alles meten. Op sportclubs staan meestal Tanita weegschalen, waar je op gaat staan en soms ook met je handen iets vasthoudt. Er zijn nog een aantal merken die alles meten in je lichaam zoals Inbody. Een trainer kan je huidplooien meten met een tang. Bij dikkere mensen heeft dit geen zin, daarbij is buikomtrek het beste. Meten met de tang dient altijd door dezelfde persoon gedaan te worden om geen afwijkingen te hebben. Er zijn 3,4 en 7 punts metingen. Huidplooi geeft een vrij zuivere meting maar het beste is een DEXA of onderwater meting.

De Tanita of andere weegschalen kunnen wisselende waardes aangeven. Onder invloed van vocht, ontlasting, slaap, menstruatie kan het vaak wisselen. Om het goed te doen en geen baal moment te hebben van een tegenvallende meting is het goed vaker dan 1x per week te meten. Als je vaker meet dan ben je ermee vertrouwt dat het vetpercentage een keer omhoog schiet. Zo lang er een dalende lijn zichtbaar is (of omhoog), is het goed. En of dat nou 22 of 32% is, het maakt niet uit. Als het goed is zie je dat er resultaat is en dat is wat telt.

En wat dan gezond is kun je zien. Ik kan in één oogopslag zien of iemand gezond is of niet. Huidteint, huidstructuur, ogen, haren, figuur, totale verschijning, energie wat die persoon uitstraalt. En het kan soms ook zijn dat iemand met een hoger vetpercentage heel gezond is. Wil jij aan de slag om je vetpercentage te laten dalen omdat je weet e voelt dat het minder gezond is of gaat zijn? Kijk eens naar mijn programma 'Be your own KIng again'. Misschien kan ik je helpen. Stuur daarvoor een bericht om te bekijken of we een match zijn.

Over de schrijver
Reactie plaatsen